I Solna, på Evenemangsgatan 15, ligger ett showroom för vad som kan vara världens mest exklusiva badrumsmöbler. Priserna på pjäserna är från 125 000 kronor och uppåt och är tänkt att attrahera den målgrupp som kanske tidigare investerat stora belopp i sitt kök. INITI är ett märke som är sprunget ur just bristen på variation och exklusivitet i våra badrum.
Cyklande rörmokaren: Visst kan man säga att det ni gör, att sälja badrumsinredning för hundratusentals kronor, är en udda idé?
Peter Kandel: Det gör vi. Det står vi stolt för. Och det får man tycka vad man vill om, men min största önskan är att alla upplever att “Wow, det här var different! Det här har jag inte sett förut.” Både ur aspekten kring designen, men också kring tänket. Som till exempel idén att bygga ett raster över ett handfat. Det är ingen som tänker så. Möjligtvis tänker man att “vi ska ha ett galler..” Så vi hoppas ju verkligen att vi gör ett avtryck!
Vi positionerar oss på det sättet att vi vill vara det mest exklusiva man kan få i det här segmentet. Det vill säga superpremium, så långt ifrån standardiserat som möjligt. Det som är roligt med det här segmentet jämfört med standard och massproduktion är att vi kan lägga till vilka features som helst. Vi skulle till exempel kunna lägga till musik eller en ansiktsigenkänning med dagboksfunktion. Massor av sådana här grejer, och det gör ju att man också vågar ta ut priset.
Cyklande Rörmokaren: Du började i den här branschen med företaget Fagersta Hygien, hur ledde det fram till det som idag är INITI?
Peter Kandel: Jag köpte Fagersta Hygien för exakt tio år sedan och det gjorde jag av en ren slump. Jag kom från dagligvaruhandeln närmast. Jag var kommersiell chef på Carlsberg och innan dess hade jag jobbat för Absolut Vodka, Häagen-Dazs och Adidas – starka, bra varumärken.
Jag hade länge närt drömmen om att bli entreprenör och egen, men kom aldrig på någon bra idé, men så kom jag på idén att om jag hittade ett riktigt billigt bolag som var i dåligt skick så skulle jag väl ha råd att köpa ett sådant bolag och då dök det här bolaget upp; Fagersta Hygien. Och det var i dåligt skick men tillräckligt stort för att jag skulle kunna göra någonting och då började resan med förädlingen av bolaget.
Någonstans på vägen började då tanken på det som skulle komma att bli INITI tillsammans med min kollega Kristoffer Eriksson som är den som har designansvaret för INITI. Vi började tidigt prata om det att “är det vi som inte begriper, vad är det vi inte förstår eftersom vi tycker att det är konstigt hur det ser ut. Att allt ser likadant ut.”
Vi började med att sätta upp en Corporate Identity – vilka färger, material och marknadsföringskanaler som är okej, och inte okej och så vidare. Allt för att rama in vad vi skulle skapa. Sedan har vi haft externa parter som hjälpt oss med design och liknande. De första prototyperna gjorde vi i frigolit faktiskt, för man kan hålla på med mått och liknande men för att få en känsla för det och hur det kommer se ut behöver man faktiskt se det på riktigt.
Det vanliga när man bygger ett varumärke är att göra en marknadsundersökning för att se vilken ens potentiella målgrupp är och liknande. Men det gjorde faktiskt inte jag. Utan jag tänkte att till exempel med kök så finns det folk som går till IKEA och köper den billigaste möjliga spisen för ett par 1000 kronor. Men du kan även köpa en exklusiv gasspis för 100 000 kronor. Och det är likadant med kylskåp och allting, och även köksinredningen; ett IKEA-kök kontra ett jätteexklusivt italienskt varumärke, det är ett jätteprisspann. Och då kände jag att det borde finnas en målgrupp som skulle vilja göra såhär med sina badrum, och inte bara hålla sig till standardvarumärken.
Så då tänkte vi att det måste även där finnas kunder som vill ha något helt annat.
Cyklande Rörmokaren: Men har du, som varit i den här branschen ett tag koll på hur trenderna har gått från till exempel 80-talets trender och liknande till idag?
Peter Kandel: Nej, ingen alls. Och det är ju en fördel, just att man kommer in med konsumentögon.
Vi har några vänner som lägger ner, egentligen mer pengar än vad de har, på sitt hem och då tänkte jag “vart går jag om jag vill ha den här typen av badrumsmöbler?”
Milanomässan 2014 var en vändpunkt, för säljkåren på Fagersta Hygien hade vunnit ett pris och då sa vi att “då åker vi till Milano och så går vi på möbelmässa.” Det kan ju vara kul, där är det en massa badrum.
Och där var det 194 utställare. Och när vi gick runt på badrum och kök så insåg vi att det finns ingenting sådant här på badrum medan på kök är det så otroligt avancerat. Kök är tio-femton år före badrum.
Det finns kök där du har inbyggda köksvågar och liknande i själva köksbänken. Eller varför inte sensorer som känner av vad du lägger upp på köksbänken och sedan ger ett förslag att “av det här kan du göra scones”.
När jag såg det så tänkte jag att “nog ska det gå att sälja sådana här grejer för badrum.” I Skandinavien har vi ju vårt hantverk som vi har stor anledning av att vara stolta över. Vi har ju hur mycket som helst av järn, metall och sten. Så då tänkte jag att vi ska lägga oss high-end, vi ska inte spara in på materialet. Låt oss göra ett sortiment som känns utländskt på något sätt men känns svenskt på något sätt med tex betong från Skåne och bohusgranit.
Cyklande Rörmokaren: Så vad är er vision då? Vad tror du om framtiden för badrum?
Peter Kandel: Jag har en vision om att badrummen ska gå från att vara de små, trånga utrymmena. När vi ritar upp hur vi ska bygga vårt våningsplan så utgår man alltid från hur stort ska vardagsrummet och köket ska vara, och det som blir över blir liksom till badrum och förvaringsutrymmen. Jag tror att man kommer att bygga större badrum och mer öppna badrum. Toaletter tror jag kommer att vara mer privacy, men jag tror att just badrum kommer vara rätt öppet.
Framtiden för badrum enligt mig är alltså en öppen planlösning för badrum. Jag tror att om fem-tio år så kommer vi kanske mingla i stora öppna badrum på fester istället för som nu när alla alltid samlas i köket, det är ju alltid smockfullt i köket på varje fest. Men varför samlas man inte i en öppen badrumslösning där det kan vara jättetrevligt!
På internationella designhotell är den här trenden redan vanlig – att man bygger toaletten liten medan själva badrummet i sig är öppet och bjuder in för att vistas där.
För mer information om INITI hänvisar vi till deras hemsida www.initi.se. Ett annat tips är att besöka deras Showroom på Evenemangsgatan 15 i Solna.
Om ni tittar på att göra om ert badrum, eller har andra frågor eller funderingar kring VVS eller rörmokeri, tveka då inte att höra av er till oss på Cyklande Rörmokaren! Det gör ni enklast antingen genom vårt smidiga kontaktformulär, eller via telefon 08-30 81 21.