Noemi på Badrumsdrömmar

Intervju med Badrumsdrömmar

AlexanderCyklande Rörmokaren Leave a Comment

Noemi på Badrumsdrömmar

På Instagram snubblade vi på Cyklande Rörmokaren över kontot Badrumsdrömmar och efter lite mer research visade det sig att Noemi har bloggat i många år på www.badrumsdrommar.se om just badrum och design. Hur har vi kunnat missa varandra?!

Vi svängde förbi henne för en fika med på Wargentinsgatan 5 för att kolla läget!

  • Så, Noemi, vill du berätta vem du är?

Jag heter Noemi och jag jobbar som badrumsinredare. Och jag startade upp Badrumsdrömmar 2012, ursprungligen som en inspirationsblogg inriktad på badrum och nu är den min jobbplattform där mina kunder hittar mig.

  • Hur hamnade du här?

Jag halkade in i keramikvärlden och då jobbar man ju med att sälja plattor, främst mot badrum men även mot kök. Det här var ju i slutet av 2006 och det fanns inte så mycket inspiration och försäljningen var väldigt teknisk och riktad mot tekniskt kunniga, gärna en röris. De flesta kunder är dock inte så tekniskt intresserade utan snarare privatpersoner som står i början av en badrumsrenovering. Inte sällan är kunden en kvinna som har en sambo eller en man som hon ska pitcha in en designidé till för badrummet. Så jag upplevde att man pratade lite fel språk.

Så då startade jag Badrumsdrömmar för jag ville visa upp vacker badrumsinspiration från utländska badrum och synka det med svenska tätskiktsregler. Med fokus att badrum kan vara roligt och inspirerande.

På den tiden var det mycket tal om vattenskador, problem och riskerna i badrum. Jag brukar jämföra det med att tänk om man skulle sälja bilar på samma sätt; “Tänk på allt farligt som kan ske i trafiken” istället för allt bilen kan få dig att uppleva och besöka. Om fokus för bilförsäljning och kommunikation var allt “det värsta” istället för “det bästa”.

Med tiden blev Badrumsdrömmar större och större och det är i dagsläget det naturliga stället när man söker badrumsinspiration på nätet. Då, brukar man till slut, hamnar man på Badrumsdrömmar.

Kunder började höra av sig till mig direkt och ville ha hjälp med sina badrum och i början tackade jag nej till det, men efter ett tag så tänkte jag “Jag testar!” och sedan dess har det bara rullat på.

  • Det är en intressant iakttagelse att det gått från skademinimering till något kreativt. Vilka trender och färger har gått från dess att du började 2006?

Trender svänger jämnt. När jag började skulle stilen i badrum vara “rolig” och det skulle vara väldigt mycket av allt. Nu är det mycket mer sobert och nedtonat. Så det har gått från “färg, lite tokigt, lite spretigt och kul” till att bli mer grafiskt, det har varit mycket svart och vitt till en övergå till mindre kontraster med fokus på grått och därefter till att bli lite varmare och då kom det beigea mer och mer. Just nu så går det mer mot det bruna hållet och ännu mer fokus på natur och harmoni. Men också tydlig retroflört i modernare tappning. Vi är nu mycket inspirerade av 1960/70-tal. Så cyklerna upprepar sig regelbundet och vi får se hur slutkunderna tolkar det till sitt badrum.

Den största skillnaden är att badrum var en isolerad värld när jag började i branschen. Badrum följde inte trender utan mer vilka plattor som såldes. Nuförtiden pratar man mer om badrum som en del av inredningsvärlden och då följer den ju trenderna som går där. Till skillnad mot tidigare då den var något mer eget. Precis som kök. Förut var ju kök kök, medan nu är det mer och mer att anse som en möbel.

  • Jag träffade en man i branschen för många år sedan och som var övertygad om att badrum skulle ta över platsen, som att man samlas i köket, som att man samlas i badrummet.

Ett kök kan man ju bygga stort genom att slå ut en vägg, det är ju svårt med badrum. Men absolut drömmer de flesta om möjligheten till större badrum.

Många märker snabbt när man får barn att man har en tendens att hänga på tidigare otippade ställen i hemmet. Då tenderar man t.ex. att tillbringa mer tid i badrummet och vid toaletten när barnet badar, och då blir det naturligt att fundera på ett större badrum. När det blivit en delvis social punkt. Men jag tror inte att vi är redo än att trycker in hela tjocka släkten i badrummet för häng likt i ett kök.

När man bygger nytt så bygger man ju större badrum idag.

  • Är det något annat man ger avkall på för att ha större badrum?

Nej, generellt så bygger folk mycket större nu än för tio-femton år sedan. Och då har man ju plats naturligt. I lägenheter är det annars t.ex. vanligt att ta utrymme från klädkammare, om man har det i lägenheter. Däremot i hus så bygger man till istället för att ta yta från andra rum.

  • Vilken är din typiska kund, och i vilket steg av processen blir du kontaktad?

Min kund kan vara allt ifrån ett äldre par med våning i innerstan, till ett par i sin första tvåa i Aspudden eller en barnfamilj med hus på Lidingö. Gemensamt för alla är att de upplever att de inte har tid, ork eller möjlighet att sätta sig in i badrumsprojektet tillräckligt väl för att det ska kännas tryggt att det inte blir fel. Det är ju så pass mycket pengar inblandade att det känns viktigt att pengarna blir använda på rätt sätt.

Jag säljer ju en tjänst, så det kostar ju pengar, men använder man mig på rätt sätt så kan man spara pengar i slutändan. Min kunskap består ju delvis också i att guida kunderna rätt i alla kostnadsval som kommer i en badrumsrenovering.

De vill helt enkelt inte stå där själva. Och kunder som verkligen uppskattar mitt jobb är de som gått igenom en badrumsrenovering tidigare och känner “Här vill vi inte stå själva igen”.

  • Ser du några återkommande misstag när det kommer till badrum?

Det är att många upplever det svårt att bestämma sig, så att man under arbetets gång ändrar sig. Och när man ändrar sig under arbetet gång, då sticker notan iväg.

I badrum dyker det alltid upp saker som man inte vet om förrän man rivit. Men har man gjort upp sin inredningsplan med tydliga beslut, då vet man vad man kan kompromissa med och vad man inte vill kompromissa bort. Kunder som inte gjort den biten, hamnar oftare i situationen att badrumsprojektet springer iväg.

  • Är det något annat du ser?

Badrum har blivit gladare och mer lustfyllt, saker är vackra och det finns fler färger av allt. Kunderna är ofta mer pålästa än förr vilket också gör mitt jobb enklare.

Vi på Cyklande rörmokaren tackar ödmjukast för pratstunden med Noemi och tycker att ni som läsare gärna kan ta en sväng förbi Badrumsdrömmar för att få mer badrumsinspiration!

Lämna ett svar