P4 Stockholm träffade Hugo Wolgers på Cyklande Rörmokaren för en intervju efter en artikel i Mitt i Stockholm den 14:e nov 2021 med efterföljande debatt kring parkeringssituationen i innerstan.
Lyssna på intervjun med Hugo:
- Hela intervjun finns i den övre spelaren och börjar 15:45 så hoppa fram dit och lyssna.
- En kortare mycket tråkigare version finns i den nedre spelare 🙂
Fler och fler hantverkare undviker att ta jobb i innerstan eftersom det är svårt att hitta parkering. Det har det väl varit dom senaste 30 åren men det kanske är fler renoveringar och byggen som pågår nu än tidigare? Den som vet – om det ens går att göra en säker analys kring det hela – får gärna höra av sig (hej@cyklanderormokaren.se). Det vi vet är att målet för antalet lediga p-platser ska vara 15% men att man inte når dit utan snarare landar kring 10% plus minus några procent.
Hur många fler platser eller lastzoner som skulle avhjälpa problematiken vore intressant att få insikt i. Vi tror inte att fler p-platser är modellen. Det är trångt i stan. För många bilar. Vi behöver optimera trafiken med alla metoder som går. Allt från optimering av flöden med rödljus, enkelriktningar och annat som ibland stoppar upp flödena lite väl hårt så att bilister snurrar runt och söker alternativa vägar. Både privatpersoner och yrkestrafik behöver fundera på att använda, helt eller delvis, andra trafikslag. Vi vet att alla inte kan cykla. Men vi vet att väldigt många fler kan göra något litet i sin vardag eller arbetsvardag. Kanske samåka mer, optimera persontransporter genom att byta färdmedel när verktyg och material inte transporteras osv. Här ligger troligen den absolut största vinsten. Att bryta gamla invanda mönster, att hinna med, stressen. Det är nog nödvändigt att ta lite mer ansvar för vår gemensamma trivsel i vår innerstad och släppa tanken på att alltid behöva åka ända in i badrummet hos en kund för att utföra jobbet. Sista biten kan man gå med en elektrisk vagn, åka sparkcykel eller helt enkelt bara gå i 10 minuter istället för som många vittnar om snurra runt och leta parkering i en timme. Ibland bara för att frakta sig själv.
Vi tycker givetvis att det är trist när kollegor får det svårare att utföra sitt arbete. Vi har valt att tacka nej till mindre jobb utanför innerstan och närförort och gör endast undantagsvis lite större jobb en bit från stan. Det är vår modell för att slippa resa långt för jobben.
Vi arbetar lokalt och använder cykel. Det funkar för oss och vi hoppas att det inspirerar andra att hitta hållbara klimatsmarta lösningar som passar deras affärsmodell.